4elements.gr

Συνέντευξη: Στιχοιμα & Θηρίο (ONeirologio.Com)

Οι Στιχοιμα μαζί με το Θηρίο παραχώρησαν συνέντευξη στο ONeirologio.com, ένα μεγάλο μέρος τον ερωτήσεων ήταν από τα μέλη του forum.







ON: Ποιος ήταν ο λόγος που αποχωρήσατε από την Freestyle Productions;
Θηρίο: Ξεκάθαρα, ο λόγος που αποχωρήσαμε από την Freestyle, ήτανε γιατί δεν αντέχαμε το ψέμα, δεν αντέχαμε να βγάζουν λεφτά εις βάρος μας και αποφασίσαμε να κάνουμε αυτό που λένε εκείνοι αλλά δεν το κάνουνε: Να υποστηρίξουμε το λόγο με την ζωή μας. Το να υποστηρίζεις τον λόγο σου με την ζωή σου, σημαίνει να τα κάνεις όλα μόνος σου, να είσαι αυτόνομο ον και αυτά που λές στα τραγούδια σου να τα κάνεις και στην πραγματικότητα. Εμείς αυτό κάναμε, αλλά αυτό δεν αρέσει στους εξουσιαστές.
X-Plicit: Τώρα κλίνουμε τον τρίτο χρόνο έξω από την Freestyle, με δύο δίσκους Στίχοιμα και έτοιμο σχεδόν του Θηρίου.
Θηρίο: Τρία χρόνια περνάμε καλά.
Marina: Βασικά θα έκανα πρόλογο αυτά που είπε ο Βαλάντης (X-Plicit) και από ‘κει κι έπειτα πιστεύω ότι η μουσική είναι προσωπική έκφραση του καθενός. Άμα είναι να εκφράζεσαι μέσα από κάποιον άλλον, ιδίως το είδος που κάνουμε, δεν είναι αυθεντικό και βέβαια δεν είναι και αληθινό. Οπότε δεν υπάρχει και λόγος να το κάνεις άμα είναι να εκφράζεσαι μέσα από κάποιον άλλον, κι αυτός να σου κάνει και την μουσική και τους στίχους. Οπότε ακολουθείς να εκφράζεσαι μόνος σου, μέσα από σένα και μέσα από αυτά που ζεις εσύ και όχι από τα βιώματα κάποιου άλλου.
X-Plicit: Απλά φύγαμε για τον ίδιο λόγο που φύγαν και τόσα γκρουπ έτσι. Γιατί και τόσα γκρουπ δεν γίνεται να είναι μουνόπανα. Ούτε ο Νικήτας (X Ray) γίνεται να είναι μουνόπανο. Πως έγινε ο Νικήτας μουνόπανο μετά από τόσα χρόνια στους Active Member;
Θηρίο: Το Θηρίο ήταν μουνόπανο πάντα (γέλια)...

ON: Έχετε μετανιώσει που πιστέψατε στον B.D.Foxmoor και ύστερα σας πρόδωσε όπως και τόσους άλλους;
Marina: Εγώ δε μετάνιωσα προσωπικά και πιστεύω ούτε κι ο Βαλάντης. Δηλαδή σαν Στίχοιμα δεν μετανιώσαμε. Στην τελική μαθαίνεις από τα λάθη σου. Και κοίτα... και το «πιστέψαμε» είναι σχετικό. Απλά αν κάτσεις να το σκεφτείς θα δεις ότι ήταν κάτι το οποίο ήταν υπαρκτό εκείνη την περίοδο. Υπήρχε και είχε εδραιοθεί. Κακά τα ψέματα. Απο κεί κι έπειτα πήραμε κάποιο έναυσμα να ασχοληθούμε μ’αυτό το είδος μουσικής μέσα από αυτόν και μέσα από αυτό που είχε φτιάξει.
Θηρίο: Εδώ χωρίζουν οικογένιες που έχουν τρία παιδιά και δεν τρέχει τίποτα. Τώρα να τρέχει κάτι που αποφασίσαμε να την κάνουμε από ‘κει, να την κάνουμε ξεκάθαρα γιατί δεν μας έδιωξε κανείς. Κανείς δεν έχει ποτέ διώξει κανέναν από ‘κει. Όλοι φύγανε μόνοι τους. Τώρα να μετανιώσουμε που πιστέψαμε στον B.D.Foxmoor; Ντάξει ρε φίλε, εγώ είμαι 23 χρονών τώρα. Τότε δε θα ‘μουνα 20; Ντάξει, μικρός είμαι μαθαίνω. Όσο μεγαλώνω μπορεί να μετανιώσω και για άλλα πράγματα που κάνω τώρα.
X-Plicit: Βασικά αναγνωρίστηκαν κάποια πράγματα σαν λάθος βήματα, αλλά από ‘κει και πέρα, ας πούμε σε μας τους Στίχοιμα δεν μας κόστισε τίποτα. Δόξα τον Θεό, ενώ μας είχε γίνει πρόταση δεν κάναμε ποτέ δίσκο στη Freestyle. Εμείς δεν χρειαζόμασταν ένα δίσκο οπωσδήποτε για να πούμε «χα, χα, ανεβαίνουμε στην σκηνή, είμαστε στην Freestyle Productions». Εμείς κάναμε παρέα με το Θηρίο. Ο Κώστας (Θηρίο) ήτανε πιο πολλά χρόνια, ήτανε μέσα σ’ όλα. Άσχετα αν δεν του κόστησε γιατί αυτός είναι και περίεργος γενικά σαν άνθρωπος και λιγάκι αναίσθητος. Ακόμα και τους τσαμπουκάδες – που κάποιοι μιλάνε για τσαμπουκάδες ακόμα – ο Κώστας τους έκανε. Αν υπάρχει κάποιος μάγκας να βγει να πει ποιος τους έκανε τους τσαμπουκάδες. Γιατί εγώ μόνο τον Κώστα θυμάμαι στους τσαμπουκάδες.
Θηρίο: Εγώ μέσα από την Freestyle έχω βγάλει 3 δίσκους και 3 single σαν Βαβυλώνα. Και έχω συμμετάσχει σε τουλάχιστον άλλα 10 cd. Είτε με scratch είτε με την παρουσία μου στο studio. Εγώ έχω να θυμάμαι και καλά πράγματα. Αλλά, δεν τρέχει τίποτα. Κάναμε κι αυτό. Έγινε κι αυτό. Τελείωσε. Από ‘κει και πέρα θέλω να μου πεις εσύ και οι υπόλοιποι που ήταν τότε στο κοινό πως γίνεται να χοροπηδάς Σάββατο βράδυ στο live των Βαβυλώνα και την Κυριακή να τους βρίζεις. Αυτό είναι το ποιο αστείο. Δηλαδή εγώ τι να κρύψω; Εγώ έκανα επίτηδες την συναυλία την τελευταία στο Low Bap Festival γιατί είχα συνεννοηθεί με τον Μικέ (Φύλακα) από τους Βαβυλώνα να δούμε πόσο ξεφτυλισμένοι είναι. Ακόμα και ο κόσμος, που χοροπήδαγε και την άλλη μέρα μας έβριζε. Εγώ μιλάω σαν Κώστας. Αυτό ήτανε προμελετημένο. Βασικά ότι κινήσεις γίναν απ’ τους Βαβυλώνα με την αποχώρησή μας από την Freestyle, ήταν προμελετημένες. Κι ήταν όλα όπως έπρεπε να γίνουνε. Γιατί είχε πάει πια ο κόμπος στο χτένι, γιατί ξεκάθαρα όλη η Freestyle κοροϊδεύει τον κόσμο. Εγώ για να είμαι αυθεντικός έφυγα από την Freestyle. Για να μην είμαι πουστράκι έφυγα. Αν έμενα θα ήμουνα πουστράκι.

ON: Πιστεύετε ότι θα μπορούσατε να έχετε φτάσει στο επίπεδο που έχετε φτάσει χωρίς τις εμπειρίες της Freestyle Productions;
Θηρίο: Οι Στίχοιμα είναι οι μόνοι που έχουν φτάσει στο επίπεδο που έχουν φτάσει εντελώς μόνοι τους. Εγώ αυτό που με ρωτάς δεν μπορώ να το απαντήσω γιατί δε ξέρω. Μπορεί να είχα πεθάνει, επειδή ήμουν σε μια συναυλία μπορεί να με είχε πατήσει ένα αυτοκίνητο. Οτιδήποτε. Ότι έγινε, έγινε. Και πίστεψε με ότι αυτοί που βοηθήσαν από την Freestyle, όσο κι αν βοηθήσανε, δε πληρωθήκαν απλά, πληρωθήκαν πολύ παραπάνω από ότι αξίζανε. Μιλάμε για πολλά λεφτά. Δεν τα δώσαμε εμείς, τα δώσαν οι εταιρίες αλλά πληρωθήκανε. Οι Στίχοιμα τι να φτάσουνε; Αφού ότι έχουν κάνει, το ‘χουν κάνει μόνοι τους.
Marina: Εμάς φρένο μας έβαλε αυτή η φάση παρά περισσότερο γκάζι. Με το που φύγαμε είναι σα να ξεκινήσαμε από το μηδέν. Δηλαδή διαγράψαμε ότι είχε γίνει, και είπαμε, πάμε να κάνουμε κάτι απ’ την αρχή. Συν όμως ότι είχαμε και το μειονέκτημα του ότι ήμασταν κάποτε εκεί. Γιατί εμείς όταν ξεκινήσαμε να κάνουμε συναυλίες, λόγω του ότι ήμασταν εκεί, μπορεί τα κομμάτια μας να ήτανε καλά. Μπορεί ο κόσμος να τα γούσταρε, αλλά δεν ερχότανε. Ούτε ο κόσμος του hip-hop, ούτε ο κόσμος του low bap. Και ξεκινήσαμε να παίζουμε συναυλίες με 10-20 άτομα. Δεν μιλάμε για 1-2 συναυλίες. Μιλάμε για πάρα πολλές.
Θηρίο: Κοίτα, στους Στίχοιμα μπορεί να έκανε και καλό που δεν έκαναν τίποτα μέσα στη Freestyle. Γιατί είναι το πιο αγνό γκρουπ από αυτά που ήταν μέσα στη Freestyle. Δηλαδή, ξεκίνησαν καθαρά μια πορεία μόνοι τους. Γιατί όταν μιλάω για πορεία γκρουπ, εννοώ για δισκογραφική πορεία. Από ‘κει για μένα υφίσταται η πορεία ενός γκρουπ. Λοιπόν, οι Στίχοιμα ήταν οι πιο ωραίοι απ’ όλους.
Marina: Ακόμα και οι συμμετοχές που είχαμε κάνει σε δύο συλλογές που είχαν κυκλοφορήσει, η μουσική ήταν δικιά μας επιλογή. Το ίδιο και οι στίχοι.
X-Plicit: Εμείς δεν τραγουδήσαμε ποτέ στίχους του Μιχάλη (B.D.Foxmoor).
Θηρίο: Εμείς το κάναμε (γέλια)...

ON: Τι κάνουν αυτόν τον καιρό οι υπόλοιποι Bad Habeatz, δηλαδή οι Χ Βαβυλώνα, τα Στοιχειά και ο Loyal T;
Θηρίο: Κοίτα, να σου εξηγήσω κάτι. Οι Bad Habeatz είναι εκείνοι, οι οποίοι φύγαν εκείνο το βράδυ συνεννοημένοι όλοι μαζί. Στους Bad Habeatz δεν μπαίνει και δεν βγαίνει κανείς και δεν υφίσταται σαν ομάδα, σαν παρέα κτλ. Οι Bad Habeatz είναι οι Στίχοιμα, οι X Βαβυλώνα και τα Στοιχειά. Κανείς άλλος. Και δε θα μπει κανείς άλλος γιατί δεν είναι κάτι. Είναι μια ιδέα στο μυαλό μας. Οι Χ Βαβυλώνα λοιπόν, για να σου απαντήσω, πριν από μένα και τον Παράφρων, που ο Παράφρων έχει σταματήσει να κάνει μουσική, ενώ εγώ συνεχίζω είτε με τους Στίχοιμα, είτε με άλλα γκρουπ είτε μόνος μου που ετοιμάζω το δίσκο. Οι Χ Βαβυλώνα και τα Στοιχειά κάνουνε κάτι μαζί, το οποίο δεν ξέρω πότε θα κυκλοφορήσει. Προσπαθούν να κάνουν κάτι, το οποίο θα είναι πολύ καλό. Βέβαια με την υποστηριξή μας, και δεν τρέχει και τίποτα.

ON: Το όνομα «Στίχοιμα» πως προέκυψε;
X-Plicit: Το όνομα «Στίχοιμα» το έδωσε ο Loyal T το ’98. Δεν είχαμε όνομα και του είχαμε ζητήσει την άποψή του.

ON: Έχετε προγραμματίσει κάποια live για το 2005;
Marina: Το πρώτο σίγουρο είναι στις 14 Γενάρη στο An Club μαζί με τους ΒΠεις. Από ‘κει κι έπειτα θα κοιτάξουμε να κάνουμε και κάποια επαρχία και βέβαια και Αθήνα σίγουρα.

ON: Ποια είναι η γνώμη σας για το νέο σχήμα Ρόδες; Υπάρχει περίπτωση συνεργασίας;
X-Plicit: Κοίτα, δεν αποκλείουμε τίποτα, αλλά δεν κυνηγάμε και τίποτα. Ο Νικήτας είναι φίλος μας, δηλαδή από τότε που κι αυτός κατάλαβε τι έγινε και βρεθήκαμε, εγώ έχω αλλάξει ας πουμε 100% όσον αφορά την αντιμετώπιση μου ας πούμε και λέω είδες φίλε: έκανες λάθος που τον έκρινες όταν εσύ ήσουν έξω κι αυτός ήταν μέσα.
Marina: Εγώ πιστεύω ότι η προσπάθεια που κάνει τώρα είναι πάρα πολύ αξιοπρεπή, μπράβο του και μπράβο και που βρήκε το κουράγιο μετά από τόσα χρόνια να συνεχίσει να το κάνει.
X-Plicit: Με δικιά του άποψη και στυλ. Γιατί και ο Νικήτας δεν είναι κανένας πιτσιρικάς με την καύλα του παρέα.
Θηρίο: Εγώ τον Νικήτα τον ξέρω πολύ καλά. Δεν έχω κανένα συμφέρον από τον Νικήτα και αυτά που θα πω τα λέω επειδή τα πιστεύω. Εγώ τον Νικήτα τον ξέρω από το '95. Ο Νικήτας είναι ο μόνος που έχει κουραστεί για την Freestyle. O Νικήτας ήτανε όλη η Freestyle μόνος του. Όλοι οι άλλοι ήταν απλά πιόνια. Ήταν ο μόνος που δούλευε, ο μόνος που έκανε τα πάντα. Γι' αυτό κι απ' την μέρα που έφυγε ο Νικήτας, η Freestyle διάλυσε. Γιατί, μεταξύ μας τώρα, έχει διαλύσει. Εγώ προσωπικά σα Κώστας είμαι πολύ ανοιχτός και με τον Νικήτα ήδη ετοιμάζω κάτι. Όχι με Ρόδες αλλά με τον Νικήτα. Εγώ καλύτερα απ' όλους τον Νικήτα ξέρω και για μένα το καλύτερο παιδί ο Νικήτας είναι, και όταν ήταν μέσα και τώρα που είναι έξω. Όταν φύγαμε με τους υπόλοιπους, συγκρουστήκαμε. Αλλά υπήρχαν άλλοι λόγοι. Ήταν αυτό που κουβαλάγαν όλοι. Και 'γω συγκρούστηκα με παιδιά που φύγανε πριν από μένα και γι' αυτό καταλαβαίνω τον Νικήτα και τελείωσε εκεί το πράγμα.
 
ON: Τι άλλο ακούτε εκτός από hip-hop;
X-Plicit: Hip-Hop.
Θηρίο: Εγώ ακούω τα πάντα.
Marina: Εγώ σχεδόν τα πάντα.

ON: Μερικά σχήματα που εκτιμάτε από την ελληνική και ξένη σκηνή;
Marina: Τους ΒΠεις πάνω απ' όλα, τους FF.C., τις Ρόδες αν και ακόμα δεν έχουν κάνει κάτι ολοκληρωμένο. Επίσης τα παιδιά από την Θεσσαλονίκη κάνουν μια καλή προσπάθεια. Άλυτοι Γρίφοι και Sifu Versus.
X-Plicit: Πολύ καλή προσπάθεια, τα παιδιά γαμάνε.
Θηρίο: Όλα - πλην από κάποια μεμονωμένα πράγματα που δεν αξίζουνε - είναι καλά. Δηλαδή όσοι έχουν απομείνει ή ξεκινάνε τώρα - δόξα τον Θεό τώρα, ο κόσμος ξεκινάει με άλλα σταθμά. Ξέρουν ότι το hip-hop δεν είναι για πολλά φράγκα, ξέρουν ότι δεν υπάρχουν εταιρίες, ότι δεν υπάρχουν παραγωγοί να σε καπελώνουνε. Βασικά υπάρχουν αλλά τουλάχιστον ο κόσμο το έχει ψιλιαστεί και δεν πλησιάζει. Από ξένα γκρουπ εγώ θα πω μόνο τους Terror Squad. Τα υπόλοιπα θα σου τα πουν τα παιδιά.
Marina: M.O.P. που είναι και οι αγαπημένοι μας. Terror Squad.
Θηρίο: Κοίτα, αν ρωτήσεις κάποιον τι ακούει από ξένο θα σου πει ότι η σκηνή έξω πάει κατά διαόλου. Εγώ είμαι τελείως αντίθετος. Η σκηνή στο εξωτερικό είναι γαμώ. Είναι καλύτερη από ποτέ. Βγαίνουνε κομμάτια, καλύτερα από ποτέ. Τώρα, να πούμε ότι είναι λάθος το εμπορικό μπορεί. Αλλά για μένα σαν Θηρίο η σκηνή από το 2000 και μετά είναι καλύτερη από ποτέ. Βέβαια τα παλιά κομμάτια είναι όπως τα παλιά ρεμπέτικα, που έχουνε μείνει και έχουνε γίνει κλασσικά αλλά και τα κομμάτια του 2000 το 2015 θα είναι κι αυτά κλασσικά. Οπότε είναι ένας φαύλος κύκλος. Η σκηνή στο εξωτερικό ανανεώνεται συνεχώς.
X-Plicit: Εγώ σπάνια ακούω κομμάτι που να μου αρέσει σήμερα. Δηλαδή ας πούμε κομμάτια καινούρια του Xzibit δεν μπορώ να ακούσω. Ας πούμε στο Planet Asia έχει τρία φοβερά κομμάτια που τα βάζεις και νιώθεις σαν να ακούς παλιά. Αλλά υπάρχει σπανιότητα.
Θηρίο: Βασικά στο ξένο hip-hop ο καθένας ακούει ότι θέλει. Άλλα ακούω εγώ και άλλα τα παιδιά. Για μένα σου 'πα, το 2000-2001 ήταν και γαμώ τις χρονιές για όλες τις χώρες. Ακόμα και πολωνικό hip-hop είναι γαμώ. Καλύτερο της Ελλάδας.

ON: Μπορεί το hip-hop να είναι εμπορικό αλλά και ποιοτικό ταυτόχρονα;
Θηρίο: Για μένα βέβαια και μπορεί.
Marina: Σχετικό είναι αυτό.
X-Plicit: Είναι ποιοτικό και εμπορεύσιμο.
Θηρίο: Ποιος δεν θα θελε να βγάζει τα προς το ζην από την μουσική; Να ζει από αυτή και να αφιερώνει όλη του την μέρα σε αυτή από το να δουλεύει σε μια οικοδομή 8 ώρες, ξεκουράζετε άλλες οχτώ, και να μην του μένει τίποτα για μουσική. Κάπως έτσι ζούνε όλοι. Και μιλάμε για την καθημερινότητα. Μιλάμε για τα παιδιά που κάνουν hip-hop και είναι εργαζόμενοι. Γιατί μετά από κάποια ηλικία πρέπει να δουλέψεις οπωσδήποτε. Το να βγάλεις κάποια λεφτά, δεν σημαίνει ότι είσαι εμπορικός. Εμείς δεν βγάζουμε. Ξεκάθαρα. Κάνουμε άλλες δουλειές.
Marina: Απλά υπάρχει και το άλλο που λέει εμπορικό, αρά κατευθείαν πολύ αναλώσιμο, άρα κορεσμός άρα μπορούμε να πούμε ότι ξεκινάει από ποιοτικό αλλά λόγο του κορεσμού να μην είναι εμπορεύσιμο. Οπότε είναι λίγο διφορούμενο και λιγάκι δίκοπο μαχαίρι.
Θηρίο: Κοίτα, όλοι οι καλλιτέχνες έχουνε τον καιρό που θα αναλωθούνε για μένα. Είτε είναι underground, είτε είναι εμπορικοί. Κάποια στιγμή επειδή βγάζεις πολλά κομμάτια, μπορεί επειδή αλλάζει η ζωή σου, μπορεί επειδή παντρεύτηκες να σκέφτεσαι μάλλον για τον κόσμο σωστά.

ON: Ποια είναι τα σχέδια σας για το μέλλον
X-Plicit: Το Θηρίο θα βγάλει το δίσκο του.
Θηρίο: Ετοιμάζω ένα δίσκο μόνος μου.
X-Plicit: Οι Στίχοιμα θα έχουνε - πρώτα ο Θεός - το δίσκο τους έτοιμο του χρόνου τέτοια εποχή.
Marina: Βέβαια σε αυτό το διάστημα θα μεσολαβήσουν κάποια free mp3 τα οποία θα δώσουμε, όπως πάντα κάνουμε.

ON: Εκείνη η μήνυση για τον Μεγάλο Εθνάρχη τι απέγινε;
X-Plicit: Περιμένουμε. Μας το είχανε πει βέβαια από τότε ότι θα αργήσει αλλά από κει και πέρα όποιος θέλει να δει αν πραγματικά υπάρχει μήνυση, μπορεί να πάει στο πταισματοδικείο κλπ.
 
ON: Έχετε μιλήσει για "Ενωμένη Hip-Hop Σκηνή" κατακρίνοντας την κόντρα. Ήσασταν μάλιστα από τους πρώτους που παραδέχτηκαν τα λάθη τους. Τι ακριβώς εννοείται με τον όρο "Ενωμένη Hip-Hop Σκηνή"; Ότι ας πούμε θα παίζατε live με τον Αρτέμη και τον Ευθύμη και θα λέγατε το "Ελλάς Ελλήνων" και μετά το "Πυθαγώρειον";
Θηρίο: Κοίτα, εγώ παραδέχτηκα τα λάθη μου. Εγώ έχω τα πιο πολλά λάθη. Δηλαδή έχω πειράξει ανθρώπους που δεν με έχουν πειράξει ποτέ.
X-Plicit: Όλοι παραδεχτήκαμε τα λάθη μας. Αλλά από κει και πέρα ενωμένο μπορεί να μην είναι ένα πράγμα που κάνει live μαζί, μπορεί όμως να είναι ένα πράγμα που δεν κρίνει το ένα το άλλο.
Marina: Ευγενής άμιλλα κοινώς.
X-Plicit: Δηλαδή, θα μπορούσε ας πούμε να μην βρίζει ο B.D.Foxmoor το Παιδί Θαύμα. Θα μπορούσε και το Παιδί Θαύμα να μην βρίζει τον B.D.Foxmoor. Το αν θα κάνανε live μαζί και δε θα μιλούσανε, ή το αν θα βρίσκονταν στο δρόμο και να πλακώνονται είναι άλλο θέμα. Αλλά το να μεταφέρεις την προσωπική σου κόντρα στο κόσμο, γιατί ξέρουμε πολύ καλά τι έγινε, εμείς εναντίων αυτού είμαστε. Και γι αυτό είναι γραμμένο το κομμάτι.
Marina: Επίσης εγώ είμαι εναντίων στο να παίρνεις έμπνευση και να γράφεις κάποια πράγματα μέσα από το να κρίνεις και να κοροϊδεύεις τον άλλον.
X-Plicit: Ας πούμε εγώ στεναχωρήθηκα πάρα πολύ γιατί άκουσα τον τελευταίο δίσκο των Active Member, με όλη την καλή μου διάθεση και είδα ας πούμε ότι το έτος 2004 - προς Θεού ρε παιδιά, αυτός ο άνθρωπος είναι 40 χρονών - έχει 2 κομμάτια που βρίζει. Δηλαδή για πιο λόγο; Δε βαρέθηκε;
Marina: Άμα η πηγή έμπνευσης είναι καθ'αυτού μόνο αυτό, τότε θεωρώ ότι είναι πορωτικό αυτό το πράγμα. Υπάρχουνε χίλια δυο πράγματα να γράψεις και να πεις, και πάνω απ' όλα, και το battle ακόμα είναι ευγενής άμιλλα. Δηλαδή, δεν είναι το να βγω και να κρίνω για να πάρω εγώ το ψωμί του αλλουνού ή να πάρει ο άλλος το ψωμί μου. Ο καθένας έχει να πει αυτά που έχει να πει μέσα από τα κομμάτια του αλλά πάνω απ' όλα με σεβασμό και με κάποια αξιοπρέπεια. Αυτό που έλειπε δηλαδή, και σε μερικά σχήματα λείπει ακόμα, πιστεύω ότι είναι η αξιοπρέπεια. Δεν υπάρχει αξιοπρέπεια και σεβασμός στο πράγμα.
Θηρίο: Για μένα, τα κομμάτια που βρίζουνε - γιατί έχω και 'γω κομμάτια που βρίζουνε - είναι αν μη τι άλλο λάθος. Το να βάζεις τον κόσμο να τσακώνεται και να ταυτίζεται με σένα ή με την άλλη πλευρά είναι λάθος. Ή να λέει ποιος έδειρε ποιον. Εδώ κάνουμε μουσική. Τώρα από 'κει και πέρα αυτό που λέει ο Βαλάντης ότι δεν είναι σωστό που είναι 40 χρονών και έχει 2 κομμάτια που βρίζουνε δε το λέει επειδή ενοχλεί εμένα ή τον Βαλάντη, απεναντίας, αυτούς που βρίζεις, τους κάνεις καλό.
Θηρίο: Όλα είναι διαφήμιση. Δεν υπάρχει δυσφήμιση. Κάποιοι άνθρωποι ας πούμε από την λαϊκή σκηνή κάνουνε ίντριγκες μόνο για να ανέβουνε και να βγούνε στις μεσημεριανές εκπομπές. Ψέματα είναι; Δεν υφίσταται τίποτα από όλα αυτά που βγάζουνε. Αλλά σου λέω το εξής, δεν είναι ότι εμάς μας ενοχλεί. Δε παν να μας βρίζουνε σε όλους τους δίσκους; Αυτό όμως πάει να πει ότι σε ενοχλεί για να το βρίζεις.
X-Plicit: Στο κάτω-κάτω να σε ρωτήσω κάτι; Ποιος βγαίνει κερδισμένος από όλη αυτή τη φάση; Ένα γκρουπ 15 ετών το οποίο βρίζει ένα γκρουπ 5 ετών; Και αυτό το 5 ετών δίνει respect σε κομμάτι;
Θηρίο: Και πέρα από αυτό Κώστα, έχουμε φτάσει σε ένα σημείο στο οποίο ξεκάθαρα άνω της κάποιας ηλικίας, να μην σέβονται το hip-hop κάποιοι άνθρωποι για τον λόγο αυτό. Ότι "τι θα μας πείτε εσείς;". Που μεταξύ σας βρίζεστε στα κομμάτια; Δηλαδή παρουσιάσαμε το hip-hop σαν τρόπο να βρίζουμε ο ένας τον άλλον. Και όχι σαν τρόπο επικοινωνίας ή σαν μουσική ή σαν κίνημα ή σαν οτιδήποτε άλλο μπορεί να το ονομάσει ο καθένας.
Marina: Ή ακόμα στο να δείξει ο καθένας την ικανότητά του. Γιατί είναι και η φύση του hip-hop έτσι, το να δείχνεις τη ικανότητά σου σε αυτό που κάνεις. Αλλά ούτε καν αυτό. Δηλαδή το ρίξαμε πάρα πολύ χαμηλά. Ούτε θέμα skills ήταν, ούτε θέμα παραγωγών, ούτε θέμα flows, ούτε θέμα κάποιας ποιότητας ας πούμε. Ήτανε το κατώτερο, δηλαδή, το τελευταίο πράγμα ας πούμε το οποίο καθίσανε και ασχοληθήκανε.
Θηρίο: Για μένα προσωπικά το battle δεν είναι το freestyle ή η κόντρα. Είναι να παίξει ένα γκρουπ, να παίξει και ένα άλλο και ο κόσμος να κρίνει. Εγώ προσωπικά άμα μου κάποιος, θα κάνω συναυλία ακόμα και με τους Active Member. Κακό είναι; Πως παίζω με ένα γκρουπ όπως είναι οι Ενδελέχεια ή οι Magic De Spell που είναι πολύ καλά γκρουπ και πολύ φίλοι μας αλλά σου λέω ότι είναι μιας άλλης κουλτούρας. Είναι rock. Ή με ένα γκρουπ heavy metal ή με οτιδήποτε. Λοιπόν. εγώ θα έκανα συναυλία με οποιονδήποτε. Όχι για να του πάρω τον κόσμο αλλά αν μιλάμε για battle και για το πως θα φανεί στον κόσμο, πρέπει να σε κρίνει ο κόσμος. Σε μια κοινή συναυλία ή σε ένα μεγάλο festival. Στην Αμερική υπάρχει πιο μεγάλη κόντρα από ότι υπάρχει στην Ελλάδα. Όχι πλέον, αλλά υπήρχε. Και ο KRS-ONE έβγαινε στην σκηνή με τον Eminem. Πολλές φορές. Είτε σε freestyle που κάνανε στο Sound Bombing κτλ - που είναι δίσκοι που έχουνε βγει και έχουνε πουλήσει πάρα πολύ. Λοιπόν, εκεί είναι η κόντρα. Το να παρουσιάσεις τον καλό σου εαυτό πάνω στην σκηνή, και να τον παρουσιάσει και ο άλλος. Και ο ακροατής θα κρίνει.

ON: Με ποιους θα θέλατε να συνεργαστείτε εν όψη του 2005;
Marina: Εμείς σαν Στίχοιμα, που όσους θέλαμε να συνεργαστούμε το έχουμε κάνει ήδη.
Θηρίο: Εγώ προσωπικά θα ήθελα να συνεργαστώ με τους Στίχοιμα και με τον X Ray. Κανέναν άλλο.

ON: Πως βλέπετε το μέλλον του Ελληνικού Hip-Hop;
Marina: Υπάρχει ελπίδα να γίνουν τα πράγματα καλύτερα. Απλά, βλέπω κάποιο κορεσμό, εγώ προσωπικά, δηλαδή υπάρχει ένας καταιγισμός από γκρουπ, από mp3, από πράματα ας πούμε και από κει και πέρα θα δούμε αν θα υπάρχει αξιοκρατία απ' τα νέα σχήματα. Πάντως νέο αίμα και γενικά κίνηση υπάρχει και αυτό είναι πολύ θετικό. Ας πούμε πριν 2-3 χρόνια δεν υπήρχε τίποτα. Ενώ τώρα υπάρχει κίνηση και υπάρχουν και γκρουπ τα οποία αξίζουνε και το παλεύουν και μόνοι τους, είναι πολύ βασικό αυτό. Δηλαδή βλέπουμε ότι πλέον δεν υπάρχουνε γκρουπ που πάνε να προσαρτηθούν σε κάποια κλίκα ή σε κάποια φάση ώστε να τους προωθήσουν. Βλέπουμε γκρουπ τα οποία ξεκινάνε μόνα τους και βγάζουνε μόνα τους πράγματα ανεξάρτητα. Χωρίς να μπούνε κάπου.
Θηρίο: Εγώ προσωπικά ασχολούμαι με το hip-hop δισκογραφικά από το '96. Κάποια στίγμα ακούγαμε και λέγαμε ότι κάναμε hip-hop στην αρχή μας κοροϊδεύανε. Μετά ξαφνικά είδαμε ένα κόσμο να ασχολείται συνέχεια με το hip-hop. Είτε τα ΜΜ.Ε. είτε ο κόσμος, είτε μεγαλύτεροι είτε μικρότεροι. Ξαφνικά λοιπόν, άνθισε απότομα. Ξαφνικά βάλαν όλοι φαρδιά, γνωρίσαν όλοι το homeboy. Δεν το κατακρίνω. Είναι γαμώ. Η μόδα είναι πολιτισμός. Τώρα πλέον το hip-hop έχει αφομοιωθεί από τον κόσμο και υπάρχει ανάμεσά μας όπως το rock. Δε κάθονται να μιλάνε ακόμα για rock επαναστάσεις και τέτοια. Υπάρχει και το ακούνε. Και το hip-hop έτσι είναι πλέον. Έχει αφομοιωθεί και απλά υπάρχει. Δεν είναι ανάγκη να είναι σε έπαρση συνεχώς ένα πράγμα και να βράζει. Πρέπει κάποια στιγμή να κάθεται και να παίρνει την πορεία του. Για μένα το hip-hop αυτό έχει κάνει τώρα. Έχει κάτσει, παίρνει την πορεία του, έχουν φύγει όσοι είναι να φύγουνε και τα έχουν παρατήσει, έχουνε μείνει όσοι είναι να μείνουνε και θα μπούνε όσοι είναι να μπούνε.
 
ON: Πως άρχισε η ενασχόλησή σας με το hip-hop και ποια ήταν η πορεία μέχρι την δημιουργία των Στίχοιμα;
Marina: Ήμασταν από την αρχή Στίχοιμα. Βέβαια, υπήρχαν και κάποια άλλα μέλη, αλλά στην τελική μείναμε εμείς οι δύο. Εγώ βέβαια δεν κατηγορώ όποιον έχει φύγει και όχι μόνο από τους Στίχοιμα. Δεν είναι καθόλου εύκολο - και το λέω στον κόσμο να το ξέρει - να έχεις ένα γκρουπ και να το συντηρείς, να το ανανεώνεις και να τον αναβαθμίζεις. Να είναι ενεργό και να εξελίσσεται. Η εξέλιξη είναι πάρα πολύ μεγάλη κουβέντα. Στη μουσική και στο γκρουπ και στα βήματα τα οποία κάνει ο οποιοσδήποτε.
Θηρίο: Εγώ όταν γνώρισα τους Στίχοιμα το '98, τότε ήτανε η εποχή των demos. Εγώ έτσι την έχω ονομάσει. Μιλάμε για χιλιάδες demo. Έχω ακούσει χιλιάδες demo και δει χιλιάδες παιδιά να κάνουνε hip-hop. Όταν γνώρισα τους Στίχοιμα είδα ότι έκαναν πραγματικά μουσική. Οι υπόλοιποι θέλουν να πουν ότι κάνουν μουσική. Ήταν το μόνο γκρουπ - από αυτά που γνώρισα - που είχε μουσική, στίχους και ιδέα. Τα άλλα βρήκαν μετά. Αλλά για να ξεκινήσεις το να έχεις μουσική, στίχους και ιδέα είναι το παν. Είσαι αυτούσιος. Γι αυτό και έχω τόσο στενή σχέση με τους Στίχοιμα.
Marina: Το βασικό είναι ότι εμείς δε γνωρίσαμε B.D.Foxmoor. Γνωρίσαμε Κώστα. Δηλαδή η παρέα μας όταν ήμασταν στην Freestyle ήταν ο Κώστας, τα Στοιχεία και τα παιδιά που μπήκαν μετά στους Βαβυλώνα.
Θηρίο: Όταν βάλαμε στον B.D.Foxmoor το "Ελλάς Ελλήνων" είπε τη φράση: "Ρε μαλάκα, αυτοί είναι καλοί. Φέρ' τους από 'δώ". Του λέω "Είναι λίγο περίεργοι, αλλά θα στους φέρω". Μαζευτήκαμε στη Mystery, και τους είπε "Κοιτάχτε να δείτε. Ωραίο το κομμάτι και μπορου-μπουρου κτλ, και μπορώ να σας κάνω εγώ αυτό και σεις αυτό κλπ" και τότε οι Στίχοιμα του είπανε πως ό,τι κάνουνε, θα το κάνουνε μόνοι τους. Και όταν το άκουσε ο Μιχάλης μου είπε "Αυτούς τους μαλάκες, ξέγραψέ τους".
Marina: Κι αν μπήκαμε σε κάποιες συλλογές είναι μόνο επειδή έγινε κάποια αξιολόγηση στα κομμάτια. Εντωμεταξύ να πω κάτι για μια ανακοίνωση που είχε βγάλει ο B.D.Foxmoor: O Νικήτας πότε όσο ήμασταν στην φάση δεν μας έδιωξε ή δεν μας έβρισε.
Θηρίο: Εμένα με έβρισε. Αλλά, μόνο με έβρισε.

ON: Τι θα συμβουλεύατε ένα σχήμα που δημιουργήθηκε χθες σε μια γωνιά της Ελλάδας;
Θηρίο: Να μην πιστεύει σε μεγάλα πράγματα, να μην ακούει κανέναν που θέλει να το πάρει αγκαλιά. Γιατί προς Θεού, κανείς δεν βοηθάει έτσι. Ο άλλος θέλει κάτι να βγάλει. Ειδικά αν είναι 20+ και η μόνη του δουλειά είναι το hip-hop δεν έχεις τρελές καύλες. Ντάξει. Είναι λίγο σπάνιο, αλλά συμβαίνει. Τέλος πάντων, δε θέλεις ένα γκρουπ μόνο για να τους βοηθήσεις. Ντάξει, τι διάολο; Δεν είσαι ο Άγιος Βαρθολομαίος ούτε ο Άγιος Παντελεήμονας, δε ξέρω και 'γω ποιος άλλος βοηθάει (γέλια). Ο καθένας αυτό που μπορεί να κάνει, είναι να κάνει μουσική συνέχεια, να το κάνεις μόνος του, να προσπαθεί μόνος του, να μιλάει με όλους τους άλλους hip-hopers - δεν είναι κακό - γιατί είναι το μόνο καλό: να ανταλλάσσεις απόψεις. Να ακούσεις π.χ. ένα κομμάτι από ένα άλλο και να "Το μουνόπανο! Θα κάνω ένα καλύτερο!". Αυτού του είδους η κόντρα είναι υγιή. Η Ελλάδα προσπαθεί να φτάσει την Αμερική ας πούμε. Μες στην Ελλάδα όμως, οι μικροί προσπαθούν φτάσουν τους μεγαλύτερους. Όχι όμως να μιμείσαι.
Marina: Εγώ θα συμβούλευα ένα γκρουπ που φτιάχτηκε τώρα να έχει βλέψεις, να ελπίζει σε πάρα πολλά πράγματα, και να πιστεύει στον εαυτό του. Από κει και πέρα όλα τα άλλα θα έρθουν.
Θηρίο: Επίσης φόλες έχουμε φάει όλοι. Αλλά μέσα από δύσκολες καταστάσεις και λάθη μαθαίνεις και κερδίζεις εμπειρίες.
X-Plicit: Εγώ προτείνω την συνταγή που είχα. Πείσμα-αξιοπρέπεια-όνειρο.

ON: Υπάρχει κάτι τελευταίο που θέλετε να συμπληρώσετε;
X-Plicit: Αυτό που θέλω να πω στον κόσμο είτε μας γουστάρει είτε δεν μας γουστάρει είναι ένα ευχαριστώ. Γιατί οι Στίχοιμα χωρίς τον κόσμο δε θα ήταν τίποτα. Οι Στίχοιμα παίρνουνε δύναμη από τον κόσμο.
Θηρίο: Για να κλείσω την συζήτηση θα πω να μην ψάχνετε να βρείτε ποιος είναι αυτός που ακούτε αλλά σας αρέσει αυτό που ακούτε κι αν εκφράζεστε μέσα από αυτό. Ο κόσμος είναι μόνος κριτής. Βέβαια και το κουτσομπολιό το προκαλεί ο κόσμος αλλά και το κουτσομπολιό είναι μες στο πρόγραμμα. Το θέμα είναι να γίνεται παιχνίδι, να τσουλάει το πράγμα. Ευχαριστούμε πολύ.
 

Συνέντευξη: Redical
για το ONeirologio.com